Thursday, July 18, 2013

Dah masuk 2nd trimester

Alhamdullillah, kemerandungan ini dah masuk minggu ke 16 a.k.a dah 4 bulan.
SEgalanya berjalan lancar, mmg berharap anak dalam kandungan ni, membesar dgn sihat dan sempurna.

Bulan Ramadan pon dah seminggu berlalu, alhamdulillah, dgn perit getir, ibu cuba juga lalui ibadah ini, cuma berharap baby kuat dan tetap mendapat zat utk membesar secukupnya..

Perkembangan baby utk minggu ni,

Perkembangan Janin Minggu ke-16

Panjang janin bertambah dengan sangat cepat dan gerakan-gerakannya lebih kuat. Ibu dapat merasakan gerakan-gerakan janinnya dengan meraba perut. Rambut halus tumbuh diseluruh dipermukaan tubuh janin, yang disebut lanugo. Plasenta terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Panjang janin saat ini 16 cm dan beratnya 135 gram. Jika melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot janinsudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Ia sudah mulai menghisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan kencing, dan cegukan. Pada minggu ini jika sinar terang di letakkan di perut anda, bayi akan menggerakan tangan ke arah matanya. Sistem pencernaan janin pun mulai menjalankan fungsinya. Dalam waktu 24 jam janin menelan air ketuban sekitar 450-500 ml. Hati yang berfungsi membentuk darah, melakukan metabolisme hemoglobin dan bilirubin, lalu mengubahnya jadi biliverdin yang disalurkan ke usus sebagai bahan sisa metabolisme.
 
Ok, kakak2 baby saban hari dah tak sabar nak melihat baby keluar..asyik tanya kenapa baby ni asyik tido je dalam perut ibu..raisha pon kerap nak dgr apa yg baby tgh buat dlm perut ibu..manakala kakak hani pula masih mengakui bahawa dialah si baby itu..

No comments:

Post a Comment