Tuesday, February 5, 2013

Route to Professional Engineer

Nak jadi engineer mmg cita - cita saya dari kecik..
(sejak kenal Wahidah Wassini n dapat tahu yang bapanya seorang engineer yang bergaji lebih RM12k $$$$$)..
JADIK, setelah mengidentified yang sy ni perlu belajar bersungguh-sungguh (tak bersungguh sgt pon takpe ya kawan2, yg penting bila exam dapat result yang mantop), saya pon slalu berangan la, jenis engineer yg macam mane la ya nnti saya nak pilih..

antara pilihan tu

1) chemical engineer
2) electrical enginner
3) oil & gas engineer

tgk tu, tak de tersenarai pon kan dalam list tu civil engineer..sbb mmg dulu tak trpikir lgsg nk memilih civil engineer ni sbg cita-cita apalagi sebagai berkerjaya yang serius...huhuhu..

ceritera ini berlaku setelah keputusan UPU keluar, dan saya mmg amat terkejut mngalahkan beruk, bilamana mendapat tahu jurusan yang telah ditawarkan kepada saya adalah KEJURUTERAAN AWAM... tapi universiti yang saya pilih dalam borang UPU tu dapat juga saya jejaki..

Alhamdullillah skrg dah hampir 7 tahun bekerja sebagai seorang civil engineer dan memupuk minat dalam bidang teknikal ini, saya nak melangkah lagi setapak iaitu as Professional engineer.. En. suami ku dah lama dah galakkan saya utk mohon PE ni, arakian terlalu byk perkara dan komitmen yang perlu dilaksanakan (huh alasan lg, sori ya bang) saya masih tidak memulakan langkah itu..

So the next step adalah mengumpulkan segala perkara dan maklumat teknikal untuk didokumen kan dan mengikut format seperti yang dikehendaki..
huhhhh...~~~~


No comments:

Post a Comment