Wednesday, April 17, 2013

2nd Trip to Saigon ( Ho Chi Minh, Vietnam)

Marathon trip after Guangzhou, China
30 March - 2 April 2013

This is my second trip to Saigon city. All preparation before coming here telah dibuat dengan lengkap.

Kali ni pergi dengan currency exchange yang mahal.
1 usd = RM 3.115
RM 1 = 6365 dong

So aku tukar pon tak banyak..tukar usd sikit, dong sikit, yg lain standby duit rm jek.

 PESERTA SETIA ROMBONGAN CIK RAHA
 
 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>MY MOM AND MAKLONG
Ini merupakan kali pertama mak naik kapal terbang..dia tak cemas pon, tapi aku pulak yg rasa cemas utk dia, nasib baik dpt duduk sebelah menyebelah, so dapat la aku nk tgk2 dia.

First day sampai airport, dalam kol 4 lebih waktu tempatan, trus amik taxi yg berkupon.. Kaunter lady yg sgt kerek tu memaksa aku utk membayar RM 40 bagi tambang taxi ke Antam Hotel. Aku pon bertanya kalau dalam Dollar pulak berapa? Hanya 10usd (RM31.15) shj..kan byk beza tu. Kat sini mmg kena tny ketiga-tiga currency, baru blh bayar, kalau tak, nnt rasa rugi pulak.

Rupanya kadar tukaran asing kat sini masih murah lagi terutama dari ringgit nak ke dong
RM 1 = 6750 dong..byk beza tu kalau nak compare dgn rate yg aku dpt kat malaysia.. nasib baik aku tak tukar banyak sebelum ni..

Oh ya, sesampai di hotel, aku juga mula2 dah bertekak dengan amoi kaunter hotel tu.. Nak ikutkan, aku telah pon tempah bilik superior yang boleh memuatkan sehingga 4 org dlm satu bilik.. tapi mmg semasa membuat tempahan, aku hny menyatakan hny 2 org shj yg akan tinggal di bilik tersebut.. Tak sangka pulak, setiap single head are counted, tak mcm hotel msia atau hotel china, yang duduk la ko seramai yg boleh.

So mula-mula, amoi tu mintak 7usd bg 1 hari tambahan..setelah aku merayu, dapatlah 4usd x 3hari.

Untuk hari kedua, aku bercadang ke Chu Chi Tunnel (half day trip). Yuran trip ni dibayar terus di  kaunter hotel tu, 9usd perhead. dan bayaran masuk sebanyak 90,000 dong/pax. Kalau utk ke Sg Mekong pulak katanya 12 usd perhead (full day trip) tapi memikirkan nnt tak de masa lak nak shopping, aku mengambil pakej ke Chu Chi tunnel shj.

Hari kedua - 7.30am - Ada bas dtg pickup depan hotel. (Tetuan travel)
 Memulakan lawatan ke kilang kraftangan..Barangan sgt mahal so kami hny cuci mata sblm ke chu chi tunnel.

Kraftangan yang dibuat drpd kulit telur dan kulit kerang2an..sgt halus dan kemas.






 Melangkah ke dalam chu chi tunnel.Perjalanan dalam sejam lebih dari hotel tidak termasuk yang dah singgah tempat kraftangan tu.



 Laluan terowong.

 
Perangkap samar





Kenalan baru.Cikgu dari Temerloh..duduk kat dalam bas sama dgn dia.

 Pokok2 buahan yang sgt gemuk2 dan byk sekali buahnya..Maklong ngn mak mmg jadi hantu buah la kat sini, keje membeli buah je kitorang smp tak pyh makan nasi.

 Setelah balik dari trip tunnel.kelaparan.Itupon mulanya travel agent tu nak soh kitorng jalan kaki dari ofis dia ke hotel..setelah aku membebel bgtau yang amoi hotel janji blik smp hotel, travel agent tu pon tahan taxi dan bayar cab aku tu.
 makan di VN halal.. Makan tiga orang lebih kurang 450,000 dong

Dalam bilik hotel, dah bersiap nak balik dah..

Antara tudung yg sempat dibeli..tapi tak best pakai pon, sbb tak try dulu.




Beli spek mata hitam Gucci siap dengan power, hny 550,000 dong shj..murah bangat..
Hasil barangan yg dibeli..berderet bag2 yg ada..beli kain cotton, telekung dan baju kurung manik a kebanyakannnya.


The end...hubby tak bg dah dtg sini...huaaaaaa

2 comments:

  1. I haven't been there yet, but Asia is big enough to visit it quickly. Each time it is worth exchanging currency in an online currency exchange https://conotoxia.com/ in order to have cash on the spot.

    ReplyDelete