Tuesday, January 11, 2011

Dah bersunat

Alhamdullillah, hani dah selamat bersunat kat klinik pagi tadi..harini hani berusia 29 hari. Hanya menjerit kecil sekejap je bila doktor mnyunatkannya. Lepas tu terus tertido smp ke ptg dgn nyenyak je. Cuma sesekali terjaga untuk menyusu.

Amalan bersunat bagi bayi perempuan adalah sunat sahaja.hukum berkhatan (circumcision) adalah sunat bg sesetgh mazhab dan ada mazhab yg berpendpt hukumnya wajib bagi lelaki.Manakala bg perempuan pula berkhatan adalah amalan yg baik. 

Sebenarnya berkhatan ni adalah asas kebersihan dan kini masyarakat kita telah mengamalkannya. Tapi masyarakat bukan Islam pun ramai yg telah berkhatan skrg ni.Ada juga yg berpendpt hikmah berkhatan dpt mengurangi risiko penyakit kelamin dan menjaga kesihatan tenaga batin. Setiap ajaran Islam tu ada hikmahnya dan mungkin kita tak dpt lihat dari mata kasar. Kebiasaannya berkahatn bg perempuan adalah ketika masih bayi manakala bg lelaki seblm umur akil baligh (<> 15 thn). Terpulanglah pd individu tapi sebaiknya diamalkan kerana setiap tuntutan & amalan yg baik itu ada kebaikan dan hikmah disebaliknya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment